dinsdag 26 februari 2008

De 26e febr. 18 –
Nemen al vroeg de lengte met de chronometer. – komen leerlingen van mij uit Nagata, Suwo en andere aangrenzende landstreken bij mij op bezoek om verschillende naturaliën e.d. aan te bieden. – Ik hield voor hen een korte redevoering betreffende de uitbreiding en de bevordering van de Europese wetenschappen, en bood hen mijn daadwerkelijke hulp aan. Ik had vroeger aan verschillend van hen op hun verzoek getuigenissen gegeven over hun vooruitgang en vlijt betreffende hun studie van de Europese wetenschappen onder de voorwaarde, dat zij een verhandeling zouden uitwerken over een onderwerp dat ik voor ieder van hen speciaal uitkoos. Deze verhandeling zouden ze mij overhandigen tijdens mijn reis naar het keizerlijk hof. – Ik kreeg zojuist de volgende verhandelingen; van Sugiyama S’jor’ju – over de bereiding van zout; van Jokota S’joseki Over verschillende ziekten in Japan; van Bunkio Opsomming, bereiding en gebruik van kleuren; van Kawanokoovakiy. Geografie van de landschappen van Nagats’ etc.
Het enthousiasme van deze aanhankelijke mensen bracht me in beroering. Ieder van hen had uit zijn landstreek zieken meegebracht en hun aantal was zo groot, dat ze zelf het lot lieten bepalen wie er behandeld werd. – Ik deed enkele operaties zoals het aanleggen van een endeldarmfistel, het weghalen van een Scyrrus [kankergezwel] aan het preputinum [de voorhuid] en de glanspenis, een pterygium [vorming van bindvlies over het oogwit], herstelde een oude scrotumbreuk en zag weer verschrikkelijk gevallen van onomkeerbare syphilis

Geen opmerkingen: