vrijdag 22 februari 2008

De 22ste febr. Woensdag.
Direct bij mijn aankomst in Kokura had ik mijn leerlingen de opdracht gegeven om overal uit te kijken naar naturaliën en andere objecten, zoals boeken, plattegronden, kaarten etc. die belangrijk zouden kunnen zijn voor mijn onderzoek, en ze bij mij te laten brengen; –vanmorgen kreeg ik verschillende kraanvogels, waaronder ik een voor mij tot nu toe onbekende soort aantrof, – Kuro tsuru genaamd, d. betekent zwarte kraanvogel.


Zwarte kraanvogel, Collectie Naturalis

Ook kreeg ik nog enkele andere levende vogels o. a. een Strix en een mees en enkele Fringilla’s.


Uiltje, Collectie Naturalis

– Pas tegen 12 uur biedt zich hier de beste gelegenheid aan om bij vloed over te varen naar Simonoseki. We probeerden daarom toestemming te krijgen om allereerst vanaf de brug de zo interessante straat tussen Kiusiu en Nippon te bezichtigen. Die werd mij onmiddellijk verleend door de opperbanjoos en nadat ik eerst met Dr Bürger mondeling mijn dank had overgebracht aan de opperbanjoos, gingen we met enkele begeleiders naar de brug, die het eigenlijke Kokura met het kasteel scheidt van het deel, eigelijk een voorstad, waarin wij woonden.
– Deze brug, over de rivier Harimot’ die ook wel Murasakigawa wordt genoemd, is van hout. De peilers en leuning zijn beslagen met gietijzer. – volgens een snelle meting met voetstappen, …. Parijse voet lang en …. breed. Van hieruit zagen wij precies tegenover ons het eiland Hikusima en de eilandjes Motsure en Aisima in het NNW, we maakten hier met een zakkompas enkele observaties, terwijl mijn Japanse schilder de omgeving optekende en gingen enige straten door tot aan het kasteel van de landheer, waar onze begeleiders het niet raadzaam vonden om verder te gaan; grote toeloop van mensen
– gaan terug over de brug – wandelen door enkele staten van de voorstad – en keren terug naar onze herberg met het vooruitzicht enkele zonshoogten te nemen – maar tevergeefs vanwege de bedekte hemel – wij verlaten tegen 12 uur het eiland Nippon – en gaan in kleine bootjes naar de overkant.
– Voor de rivier Harimot ligt een zandbank in een halve cirkel – De zee tussen Kokura en Hikusima over het algemeen ondiep, van 4-7 vadem; aan de kust van Hikku met veel klippen, en wordt tussen Daili, een dorp de kaart van Kiushiu, en Hiku bijzonder smal; Hiku heeft volgens de Japanners een omvang van zeven mijl, het is bewoond en de grootste plaats daarop heet Hajatomari. NO bemerkte ik een dorp? Tano kuwe. Ten oosten van Tomari ligt een onbeduidend eilandje Ganriusima, - wij voeren tussen dit eilandje en een kleine klip Josibese door. – We zagen een zeer veel zeevogels zoals ganzen, eenden, aalscholvers, futen, meeuwen en dergelijke – tijdens de overvaart trok speciaal de straat mijn aandacht, en ik probeerde met het kompas enige observaties te doen.
–Mooi uitzicht op de stad Simonoseki en de uitgang van de straat met de daarvoor liggende eilandjes Kansiu en Mansiu, – aankomst in Simonoseki – de herberg vlakbij de haven – vriendelijke ontvangst – het bezoek van de pseudohollander Van den Berg – uitrusten van tot nu toe gedane inspanningen. –


Shimonoseki, uit Nippon

Geen opmerkingen: